وبازدید کننده های عزیزی که از وب سایت دیدن می کنند بگید؟؟
برای شما عزیزان ودوستداران این هنرمند به نمایش گذاشتم که مطالعه کنید
مصاحبه کننده:
احسان نیک پی کارشناسی ارشد روابط بین الملل
مصاحبه ای با محمد عباس زاده خواننده کورد ایلامی
ماهنامه وریا
از چند سالگی به سرودن و اجرای ترانه های کوردی روی آوردید ؟
در همان اوایل کودکی ام علاقه فراوانی به ترانه و موسیقی کوردی داشتم و ترانه های فولکلور را با زبان کودکانه زمزمه می نمودم. ولی به صورت جدی در سن 14 سالگی وارد عرصه موسیقی شدم و در مقطع تحصیلی دبیرستان به مناسبت جشن های مختلف که برگزار می شد، بر سر سکوی مدرسه می رفتم و به اجرای موسیقی کوردی می پرداختم. پس از آن دوران موسیقی را به صورت حرفه ای دنبال نمودم و در جشن ها و مراسماتی که ادارات، سازمان ها و دانشگاه ها برگزار می کردند شرکت می نمودم. همچنین برای اجرای موسیقی دعوت هایی از استان های تهران، همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان غربی دریافت نمودم.
علاوه بر این، در سال 1390 به کوردستان عراق رفتم و در هه و لیر (اربیل) و سلیمانیه ترانه های فولکلور کوردی منطقه ایلام را به اجرا در آوردم. همچنین به دعوت تلویزیون کوردی خانقین (کلار) نیز کنسرت زنده ای را در آن شبکه اجرا کردم که مورد استقبال گرم آنان قرار گرفت.
در هنگام ورود به عرصه موسیقی با چه موانع و مشکلاتی مواجه بودید ؟
بی شک انسان ها هنگامی که تغییراتی را در زندگی و افکارشان به وجود می آورند با مشکلات و ابهامات فراوانی مواجه می گردند. اگر این تغییرات ناشناخته بوده و افراد تجربه چندانی از آن نداشته و یا مورد نکوهش بخش عظیمی از جامعه باشد، مشکل دو چندان خواهد شد. موسیقی و ترانه کوردی از جمله مسائلی هستند که جوامع سنت گرا به آن رغبت و تمایل چندانی نشان نمی دهد و در بسیاری از مواقع در نقد عده ای ضد اخلاق و ضد ارزش های جامعه نیز تلقی می شود. در چنین جامعه ای اگر سعی نمایی به صورت حرفه ای وارد عرصه موسیقی شوید، بدون هیچ تردیدی مشکلات فراوانی خواهی داشت. اگر هنرمند اراده مصممی جهت غلبه بر این مشکلات را نداشته باشد زود دلسرد و تسلیم خواسته های اکثریت خواهد شد و خود را به اصطلاح با جماعت همرنگ می نمایند.
متاسفانه هنر در میان بخشی از جامعه جایگاه و منزلت چندانی ندارد. بارها شاهد بوده ام تعدادی از دوستانمان که استعداد بسیار خوبی در موسیقی داشتند، برای ادامه فعالیت های هنری با مخالفت خانواده و اطرافیانشان مواجه بودند. به یاد دارم در اوایل کارم چندین نفر از بستگان و نزدیکانمان من را مایه شرمساری و سرافکنی ایل و طایفه می دانستند و از پدرم گله مند بودند که چرا من را از سرودن و اجرای ترانه های کوردی منع نمی نماید .
چگونه توانستید بر مشکلات غلبه پیدا کنید و مشوق شما چه کسی بود ؟
علاقه، پشتکار و اراده نقش غیرقابل انکاری در موفقیت انسان ها در عرصه زندگی دارند. بی شک اولین واکنش جامعه در برابر تغییرات ناشناخته، مقاومت و مخالفت است. حال اگر شخصی اراده و جدیت چندانی در مقابله با فشارها و مخالفت های جامعه نداشته باشند در کارش موفق نخواهد شد. تجربه ثابت کرده است که ارزش ها و باورهای مردم با سپری شدن زمان نغییر می کنند به طوری که ما شاهد ارزش و سبک زندگی متفاوتی در دوران های مختلف هستیم. به طور مثال در گذشته پوشیدن مانتو و یا حضور زنان در جامعه مذموم و ناپسند بود ولی امروزه به مقوله ارزشمندی تبدیل شده است.
موسیقی نیز از این امر مستثنی نیست. چند سال پیش جو فرهنگی استان انعطاف پذیری کمتری نسبت به موسیقی داشت ولی امروزه تمامی اقشار جامعه، از هر سن و جنسی، از موسیقی کوردی استقبال می کنند. بنابراین هنرمندان ایلامی باید به کارشان ایمان داشته و فعالیت در عرصه هنر و ترانه را مقدس پندارند و نباید به مخالفت های تعدادی افراد دگم اندیش و کم مطلع توجه نمایند.
همانطور که قبلا ذکر شد بارها شاهد بوده ام افرادی به هدف مختلف با ایجاد موانع و مشکلات فراوان بر سر راه هنرمندان سعی نموده اند وی را از ادامه فعالیت های هنری باز دارند. ولی بعدها که موفقیت و استقبال جامعه از او را مشاهده کرده اند به اشتباه خود پی بردند.
خوشبختانه بنده مشکلات ذکر شده را تا حدودی کمتر حس نمودم زیرا مرحوم پدر و برادرم از فعالیت های هنری ام خرسند بودند و همیشه آرزو می کردند به جایگاه بالاتری در عرصه موسیقی و ترانه برسم.
انگیزه شما از اجرای ترانه های کوردی چیست ؟
ملت کورد ظرفیت و پتانسیل های فرهنگی بسیار غنی دارد. موسیقی و رقص کوردی از مهمترین مزیت های فرهنگی ماست که می تواند آوازه و شهرت جهانی پیدا نماید. فرهنگ ملت کورد فرهنگ بسیار شادی است و شادی جز جدایی ناپذیر آن می باشد. شناسایی و معرفی زبان و فرهنگ اصیل کوردی به همشهریانم و سایر ملت های ایران، اصلی ترین انگیزه ام در سرودن ترانه های کوردی بود. زیرا اعتقاد دارم اگر از موسیقی کوردی حمایت شود سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی که به دنبال کسب شادی و لذت در هر گوشه از دنیا هستند را جذب ایلام کرده و عواید اقتصادی بسیاری را نصیب استان محروم ایلام خواهد کرد.
بسیاری بر این باورند که علی رغم اینکه شما صدای بی نظیری دارید ولی کمتر به دنبال کلیپ و ترانه های حرفه ای رفته اید؛ پاسخ شما چیست ؟
ترانه سرایان ایلامی مشکلات فراوانی در زمینه ضبط کلیپ و ترانه های حرفه ای دارند. کمبود امکانات نظیر استریو، ضبط صوت حرفه ای، نداشتن اسپانسر و موارد دیگر همچون در دسترس نبودن شعر مختص به ترانه، دست در دست هم می دهند و برای توسعه و پیشرفت موسیقی و ترانه مشکلاتی را ایجاد می نمایند. البته در گذشته چندین اثر تولید نموده ام که تعدادی از آنها بر روی وبلاگ شخصی ام قابل دسترسی اند و هم اکنون نیز سرگرم اجرای ترانه های اصیل ایلامی هستم که انشاالله به زودی آنها را به همشهریانم تقدیم خواهم کرد.
هنرمندان و ترانه سرایان غیر کورد با نازل ترین سطح کیفی می توانند در ایلام کنسرت برگزار نمایند ولی این فرصت در اختیار هنرمندان، موسیقی دانان و ترانه سرایان برجسته کوردی قرار نمی گیرد. شما این مطلب را چگونه ارزیابی می کنید ؟
هنوز برایم مشخص نشده است که چرا بعضی ها دید و برداشت بسته ای نسبت به موسیقی و فرهنگ کوردی دارند. متاسفانه عده ای نسبت به مقوله فرهنگ کوردی دیدگاه امنیتی دارند و بدون داشتن کوچکترین شناخت فورا با آن مخالفت می کنند. مثلا اگر هنرمندی به دنبال گرفتن مجوز برای اجرای کنسرت کوردی برود بدون هیچ دلیل قانع کننده ای با وی مخالفت می شود و یا آنقدر او را در پیچ و خم های بروکراسی عریض و طویل اداری گرفتار می کنند که خسته شود و از خواسته خود چشم پوشی نماید .
موسیقی کوردی به هیچ وجه مبتذل نیست و با ارزش ها و فرهنگ جامعه همسو و سازگار شده است. همچنین وقار ومتانتی که در رقص کوردی وجود دارد در هیچ رقصی مشاهده نمی شود. ادا و اطوارهای بعضی رقص ها، در رقص کوردی جایگاهی ندارد. حال این سوال و ابهام وجود دارد که چرا با اجرای موسیقی و رقص کوردی که پیوندی هزاران ساله با استان ایلام دارند مخالفت می شود در صورتی که با اجرای موسیقی و ترانه های مبتذل غیر بومی که نه تنها هیچ پیوند و ارتباطی با فرهنگ ایلامی ندارند بلکه کمترین اشتراک را نیز با فرهنگ ملت های ایران دارند موافقت می شود .
متاسفانه نهادها و سازمان های فرهنگی استان ایلام از هنرمندان غیر کورد که آثار آنان تماماً غربی و غیر بومی بوده و بسیار ضعیف تر از هنرمندان کوردی است حمایت های بسیاری می کنند و این فرصت در اختیار هنرمندان بومی قرار نمی گیرد. به طور مثال چند ماه پیش قرار بود بعضی هنرمندان تهرانی برای اجرای موسیقی پاپ به ایلام بیایند. میدان ها، چهارراه ها، بردها و تمامی در و دیوارهای شهر ایلام پر بود از پوسترهای تبلیغاتی که تصویر آنان را نشان می داد. بهای بلیط این کنسرت 50 هزار تومان بود. این به اصطلاح هنرمندان، پول هنگفتی از مردم جمع آوری کردند ولی در موقع اجرا به ایلام تشریف نیاوردند و به درک مردم ایلام توهین نمودند. علاوه بر این، مسئولین فرهنگی استان حمایت های فراوانی از بازیگران برنامه خردسالان (عمو قناد و فیتیله) به عمل آوردند. حال هنرمندان و ترانه سرایان ایلامی از مسئولین انتظار دارند حداقل، حمایتی در حد برنامه خردسالان از آنان نمایند.
به نظرم در استان ایلام باید زمینه ها و فرصت اجرای موسیقی توسط هنرمندان کورد که آوازه جهانی دارند و بسیاری از آنان مفتخر به کسب جوایز بین المللی شده اند نظیر شهرام ناظری، علی زندی، گروه کامکاران و ... فراهم گردد تا مردم به غنای فرهنگ و موسیقی کوردی پی برند.
در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید
از شما تشکر می نمایم که این مصاحبه را ترتیب دادید و از همین جا از بخش کوردی و سردبیر توانای ماهنامه وریا، آقای کاکاخانی، که به مقوله فرهنگ و موسیقی بومی توجه و عنایت خاصی دارند تشکر می کنم. همچنین از مسئولین ایلامی تقاضا دارم اهتمام بیشتری به حفظ و گسترش فرهنگ بومی دهند. زیرا حفظ ارزش های بومی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی ، خودباختگی و ناکامی نقش های ضد اسلامی غرب است .
لطفآ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.