هنرمند کرد زبان محمد عباس زاده

تقدیم به همه کرد زبان ها

هنرمند کرد زبان محمد عباس زاده

تقدیم به همه کرد زبان ها

هنرمند کرد زبان  محمد عباس زاده

این وب سایت مختص به هنرمند محمد عباس زاده می باشد وهمه کارهای این هنرمند در این وب سایت به نمایش خواهدگذاشته شد! شمامی توانید همه کارهای این هنرمندکلیپ ویدئو ها تا فایل های صوتی وبیوگرافی و تصاویر همه رو مشاهده کنید
با ما همراه باشید
با تشکرمدیریت سایت

آخرین نظرات
نویسندگان

۸ مطلب توسط «صدرا مرادی» ثبت شده است

امشب ..... بیست شهریور ماه .... ساعت 22

اجرای آقای محمد عباس زاده در شبکه استانی ایلام ...

امیدوارم تماشا کنید و لذت ببرید ....

تعدادی عکس در ادامه مطلب .... 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۵۵
صدرا مرادی

اجرای زنده در سرابله ... 
شهرستان استان ایلام ...

19 مرداد 95 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۹
صدرا مرادی

اجرای محمد عباس زاده ...
11 مرداد .. دیشب ..
خوزستان -> شوش 
سالن فرهنگ و ارشاد .....
مرسی از حضورتون

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۱۴
صدرا مرادی

♥سلام به قسمت آموزش موسیقی در وب سایت رسمی هنرمند محمد عباس زاده خوش آمدید♥↓

حامل.....

تعریف حامل: پنج خط موازی و هم‌فاصله با هم به صورت افقی را گویند که نت‌های موسیقی روی خط­­­­‌ها، بین خطوط، و یکی بالا و یکی پایین پنج خط حامل قرار می‌گیرند:

                                         

خطوط حامل از پایین به بالا از 1 تا 5 شماره‌گذاری می‌شوند. هرچه نت‌ها به سمت بالا می‌روند زیرتر و هرچه به سمت پایین می‌آیند بم‌تر می‌شوند. پس چنانچه به صورت قراردادی جای یکی از نت‌ها را مشخص کنیم (برای مثال نت روی خط دوم را سل بنامیم) جای دیگر نت‌ها خود به خود مشخص خواهد شد.

خطوط کمکی: از آن جایی که این 5 خط تنها توانایی نشان دادن 11 نت را دارند، برای گسترش دادن محدوده ‌ی صدایی حامل، از خطوطی کوچک و موازی خطوط حامل در بالا و پایین آن استفاده می‌کنیم که با استفاده از 4 تا 5 خط کمکی از بالا و از پایین مجموع تعداد نت‌های ما 31 عدد خواهد شد، اما این محدوده هم چنان برای سازهایی چون پیانو کوچک است...

نگارش موسیقی

چنانکه می‌دانید اصل و ذات موسیقی بر اساس قوه‌ی شنوایی استوار است. هر آهنگی زمانی جلوه‌گری می‌کند که توسط گوش شنیده شود و میزان بهره‌جویی انسان از موسیقی بسیار وابسته به زمان است. یعنی تا وقتی موسیقی شنیده می‌شود از آن لذت می‌بریم و یا درک می‌کنیم. به محض پایان گرفتن آهنگ دیگر نمی‌توان همان بهره لازم را برد مگر این که آهنگ از نو نواخته شود. البته با کمک حافظه تا حدی می‌توان موسیقی را به خاطر سپرد اما برای تجزیه و تحلیل و انتقال مفاهیم فنی نمی‌توانیم به حافظه‌ی خویش اتکا کنیم. بدین منظور بحث نوشتن موسیقی پیش می‌آید. یعنی علاوه بر شنیدن آهنگ، باید روی کاغذ نیز بتوانیم همان آهنگ را بنویسیم. وقتی موسیقی روی کاغذ آمد از قید زمان خارج می‌شود و هر لحظه اراده کنیم به بخشی و یا تمام آهنگ می‌توانیم بپردازیم. اهمیت نوشتن موسیقی بویژه در امر آموزش، اجرای گروهی، آهنگسازی و تجزیه و تحلیل آهنگ کاربرد دارد. پس عامه‌ی مردم که فقط شنونده‌ی صرف موسیقی هستند نیازی به خواندن و نوشتن موسیقی ندارند.


الفبای موسیقی

برای نوشتن موسیقی همانند زبانهای رایج بشری احتیاج به نمادها و یا الفبای مخصوص داریم. می دإنید که در نگارش زبان فارسی ما از 32 حرف به تناوب استفاده می‌کنیم و همینطور در نگارش زبان انگلیسی از 26 حرف لاتین بهره می‌گیریم. به همین ترتیب می‌توان در نوشتن موسیقی از حروف و نمادهایی مخصوص کمک گرفت. البته تعداد حروف مورد استفاده در زبان موسیقایی فقط هفت مورد است که به شکلهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانند حروف زبان فارسی که هر یک اسمی خاص دارند، الفبای موسیقی نیز هر یک اسم جداگانه‌ای دارند و به همین عنوان شناخته می‌شوند. اسامی نت‌های هفتگانه بدین ترتیب است: دو ـ ر ـ می ـ فا ـ سُل ـ لا ـ سی شما می‌توانید ترتیب نت‌ها را جور دیگری حفظ کنید. برای مثال لا ـ سی ـ دو ـ ر ـ می ـ فا ـ سل و یا: می ـ فا ـ سل ـ لا ـ سی ـ دو ـ ر توجه کنید ترتیب نت‌ها نباید به هم بخورد یعنی نت «ر» همیشه بعد از نت «دو» و همواره پیش از نت «می» واقع می‌شود و بقیه نیز به همین نظم‌اند. برای درک بهتر موضوع توجه خود را به نظم و ترتیب حروف الفبای فارسی معطوف کنید که حروف سی و دوگانه چگونه پشت سر هم می‌آیند. مکان قرارگیری حروف همیشه جای ثابتی است و موقعیت هریک از آنها با توجه به مکان حروف قبلی و بعدی شناسایی می‌شود. مثل حرف «ب» که همیشه بعد از «الف» و پیش از حرف «پ» قرار می‌گیرد. بر خلاف حروف زبانهای فارسی و انگلیسی که علاوه بر اسم خاص، دارای شکل خاص و منحصر به فردی هستند، نت‌ها یا همان الفبای موسیقی فقط دارای اسم خاص‌اند و از نظر شکل و شمایل، قیافه مشترکی دارند. یعنی تمام نت های هفتگانه با یک نماد شناخته می‌شوند. پرسش: چگونه می‌شود نت‌های هفتگانه را از یکدیگر تشخیص داد؟ با توجه به اینکه همگی آنها یک شکل‌اند.


خطوط حامل

چنانکه می‌دانید در نوشتن زبانهای فارسی و انگلیسی و... همواره حروف بر روی یک خط و پشت سر هم نوشته می‌شوند اما نت‌های موسیقی روی یک خط قابل نوشتن نیستند. علت آن است که نشانه و نماد تمام نت‌های موسیقی هم‌شکل اند و اگر بخواهیم روی یک خط نت‌نویسی کنیم، آنگاه نمی‌توان آنها را از هم تشخیص داد. به همین جهت خط مورد استفاده در موسیقی از پنج خط موازی و با فاصله‌ی کم تشکیل می‌شود که به خطوط حامل معروف هستند. خطوط حامل به ترتیب از پایین به بالا شماره‌گذاری می‌شوند بدین صورت خط اول، خط دوم، خط سوم، خط چهارم و خط پنجم (شکل 1 ) .

مطابق شکل (1) ملاحظه می‌کنید هر چهار نت هم قیافه هستند درحالیکه هیچ‌یک از آنها هم‌نام نیستند و هریک شخصیت جداگانه‌ای دارند. این تشخیص به خاطر مکان قرار گرفتن نت‌ها در رو، زیر یا بالای خطوط حامل است. بنابراین چهار نت شکل (1) با اینکه قیافه‌ی یکسانی دارند ولی هریک نماینده‌ی یک صدای منحصر به فرد هستند، به عبارتی ما با چهار نت مختلف روبرو هستیم. در خطوط حامل علاوه بر اینکه روی پنج خط می‌توانیم نت بنویسیم، در چهار مکان دیگر هم در لابلای خطوط می‌توان نت نوشت. همچنین دو مکان دیگر یکی در پایین خط اول و دیگری در بالای خط پنجم بدین منظور وجود دارد. پس در یک خط حامل پنج خطی، تعداد یازده نت می‌توان ‌شناسایی کرد، شکل (2).

پرسش: با وجود بالا و پایین رفتن نت‌ها در خطوط حامل، نام هریک از آنها در مکانهای مختلف چگونه شناسایی می شود؟

شکل 1: خطوط پنجگانه حامل

شکل 1: خطوط پنجگانه حامل

شکل 2: نت های روی خط و میان خط

شکل 2: نت های روی خط و میان خط


کلید

کلید نشانه‌ای است که در ابتدای حامل قرار می‌گیرد و باعث شناسایی یک نت در روی یکی از خطوط حامل می‌شود. وقتی چنین اتفاقی پیش آمد. آنگاه شناسایی سایر نت‌ها آسان است. زیرا نت‌ها با ترتیب خاصی پشت سر هم قرار می‌گیرند. در خط موسیقی کلیدهای متفاوتی به کار می‌رود. یکی از آنها کلید سُل نام دارد، زیرا معرف نام همین نت در خطوط حامل است. این کلید، همیشه نت سُل را بر روی خط دوم مشخص می‌کند و به همین دلیل به کلید سُل خط دوم نیز معروف است.

با توجه به شکل (3) اکنون می‌توانید هر یک از نت‌ها را با نام خودش بخوانید. توجه داشته باشید که خط موسیقی همانند نگارش زبان انگلیسی از چپ به راست خوانده می‌شود. بنابراین نام نت‌های شکل (3) چنین خواهد بود، می ـ سل ـ دو ـ لا. یکی دیگر از کلیدهای مهم و کاربردی، کلید «فا»ی خط چهارم است.

با قرار گرفتن این کلید بر روی حامل، خط چهارم به نت «فا» اختصاص می‌یابد و سایر نت ها نسبت به آن شناسایی می‌شوند. بنابراین در شکل (4) نت‌خوانی به ترتیب خواهد بود، فا ـ دو ـ سل – لا. کلید دیگری هم در موسیقی ایرانی کم و بیش کاربرد دارد و آن کلید «دو»ی خط سوم است. با قرار گرفتن این کلید در ابتدای خطوط حامل، خط سوم مکان قرارگیری نت «دو» خواهد بود و نام سایر نت‌ها بر مبنای آن شناسایی می‌شوند. بنابراین نت‌خوانی در شکل (5) بدین صورت خواهد بود، دو ـ سی ـ دو ـ فا. کلیدهای دیگری هم در موسیقی وجود دارد که از معرفی آنها صرف نظر می‌کنیم، زیرا در موسیقی ایرانی کاربردی ندارند.

شکل 3: کلید سل نام نت ها را مشخص می کند

شکل 3: کلید سل نام نت ها را مشخص می کند

شکل 4: کلید فای خط چهارم

شکل 4: کلید فای خط چهارم

شکل 5: کلید دو خط سوم

شکل 5: کلید دو خط سوم


خطوط اضافی

شاید برای خواننده پرسشی ایجاد شود که چه احتیاجی به کلیدهای متفاوت داریم؟ مگر نمی‌شود تمام آهنگ‌ها را با یک کلید نوشت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش توجه کنید که هر نت موسیقی شخصیت منحصر به فردی دارد و آن هم فقط با بسامد آن مشخص می‌شود. یعنی وقتی نت «لا» با بسامد 440 هرتز را در نظر بگیریم، تنها و تنها یک نت در جهان هستی وجود دارد که بسامد آن 440 هرتز است و هرگز دو تا نیست و حتی نت «لا» اگر بسامدش دوبرابر شود یعنی «لا»ی 880 هرتز و یا نصف شود مثل «لا»ی 220 هرتز باز هم در هنگام شنیدن ملاحظه می‌کنیم با وجود شباهت ظاهری آنها، تفاوت قابل تشخیصی وجود دارد. بنابراین با قرار گرفتن نت‌ها بر روی خطوط حامل، در عمل، بسامد آنها نیز مشخص می‌شود، با این توضیح که بسامد آنها از پایین به بالا افزایش می‌یابد. اینک به پرسش اصلی بازمی‌گردیم که چرا نمی‌توان تمام نت‌های موسیقی را فقط با یک کلید بر روی خطوط حامل نوشت؟ توجه کنید تعداد اصوات موسیقایی قابل شنیدن با گوش انسان بسیار بیشتر از ظرفیت یک خط حامل پنج تایی است. یعنی اگر تمام نت‌ها را بخواهیم در روی فقط یک حامل و آن هم با یک کلید بنویسیم تعداد بسیار زیادی از نت‌ها، بالاتر و یا پایین‌تر از خطوط حامل قرار می گیرند. در چنین حالتی برای این که بتوان نت های خارج از پنج خاط حامل را شناسایی کرد، لازم است از خطوط اضافه کمک بگیریم. تا زمانی که خطوط اضافه قابل شمارش باشند، مفید هستند ولی بدیهی است خواندن و نوشتن نت‌های خیلی دور از خطوط حامل که خط های اضافی زیادی دارند، دشوار خواهد بود. چنانکه در شکل (6) می‌بینید نت‌های بیرون از خطوط حامل با خط ‌های اضافی همراه اند و هرچه نت از حامل دورتر می‌شود، خطوط اضافه بیشتری به آن تعلق می گیرد، به طوری که خواندن آنها گاهی اوقات بسیار وقت‌گیر و آزاردهنده است.

به همین دلیل و به جهت سهولت نت‌خوانی و نت‌نویسی، کلید لازم برای حامل را با توجه به گستره صدایی هر آهنگ انتخاب می‌کنند. صداهای زیر یا بسامد بالا معمولاً‌با کلید سل خط دوم نوشته می‌شوند، برای مثال نت‌نویسی صدای سازهای نی، کمانچه، سرنا و بخشی از صدای سنتور، تار و سه‌تار با این کلید نوشته می‌شود. همچنین آوانویسی صدای آوازی زنان و برخی مردان نیز با استفاده از همین کلید صورت می‌گیرد. برای نت‌نویسی صداهای متوسط از کلید «دو»ی خط سوم استفاده می‌کنند. بخش زیادی از صداهای تار و سه‌تار، کمانچه آلتو، رباب و کرنا قابل نگارش با این کلید است. صدای آوازی بیشتر مردان و برخی از زنان بم‌خوان نیز با این کلید نوشته می‌شود و بالاخره صداهای بم را با کلید «فا»ی خط چهارم می‌نویسند. این کلید صدای سازهایی چون بربط (عود)، تارباس، قیچک باس، بخشی از صداهای قانون و همینطور صدای آوازی مردان بم‌خوان را پوشش می‌دهد.

شکل 6:نوشتن نت ها با خطوط اضافه

شکل 6:نوشتن نت ها با خطوط اضافه

 

گستره صداها

در موسیقی اصوات از نظر بسامدی به چهار دسته تقسیم شده‌اند و جالب اینکه این کار با توجه به صدای آوازی انسان صورت یافته است. بخش‌های چهارگانه‌ی آوازی بدین ترتیب‌اند. 1ـ دسته یکم صداهای زیر یا سوپرانو شامل صدای بالای زنان و کودکان، همچنین سازهایی نظیر نی، فلوت، کمانچه، ویلن، سرنا، تار و سه‌تار، شکل (7).

2ـ دسته دوم صداهای میانه بالا یا آلتو که شامل صدای زنان بم‌خوان و همچنین صدای بالای بسیاری از مردان می‌شود. سازهایی چون تار و سه‌تار، سنتور و سرنا در این محدوده صوتی صدای خوشی دارند، شکل (8).

3ـ دسته سوم صداهای میانه پایین یا تِنور که شامل صدای بالای مردان و همینطور صدادهی پایین سازهایی چون تار و سه‌تار و بخش بالایی صدای بربط (عود)، شکل (9).

4ـ دسته چهارم صداهای بم یا باس که شامل پایین‌ترین صدای مردان می‌شود. همچنین سازهایی نظیر بربط (عود) و تارباس نیز در این محدوده صدادهی ویژه‌ خود را دارند، شکل (10).

شکل 7: گستره صدایی سوپرانو

شکل 7: گستره صدایی سوپرانو


شکل 8: گستره صدایی آلتو

شکل 8: گستره صدایی آلتو


الفبای موسیقی

برای پیاده کردن ویژگی اول، یعنی نواک یا زیر و بمی خط موسیقی، ابتدا باید الفبای موسیقی را بیاموزیم.

الفبای موسیقی، 7 نت هستند که به دو صورت در سراسر جهان نام‌گذاری می‌شوند:

الف) هجایی: در کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا و ایران استفاده می‌شود که از یک شعر مذهبی قرون وسطی، سروده‌ی کشیشی فرانسوی به نام گوییدو د. آرتسو (قرن دهم میلادی)، گرفته شده است و در ابتدا به صورت زیر بوده است:

Ut Re Mi Fa Sol La

در طول زمان به تدریج این 6 هجا به صورت امروزی خود درآمده اند:

Do Re Mi Fa Sol La Si

ب) الفبایی: در کشورهایی چون آلمان، اتریش، انگلیس و آمریکا استفاده می‌شود و به صورت زیر است:

C D E F G A B

نت های معادل در این دو سیستم به صورت زیر هستند:

Do = C

Re = D

Mi = E

Fa = F

Sol = G

La = A

Si = B

نت‌ها به ترتیب از نت "دو" تا نت "سی" زیر می‌شوند و برعکس. لازم است ترتیب نت‌ها چه به صورت زیرشونده و چه به صورت بم‌شونده، از هر نتی یادگرفته شود.

از آنجایی که دامنه‌ی صداهای موسیقی بسیار بیشتر از 7 نت است (بیشترین دامنه‌ی صوتی موسیقیایی از آن ارگ کلیساست) برای راحت شدن یادگیری، از این 7 نت به صورت تناوبی استفاده می‌شود.

دو ر می فا سل لا سی دو ر می فا سل لا سی دو ر می فا سل لا سی دو ر می فا سل لا سی دو ر می ....

تعریف اکتاو: به فاصله‌ی میان هر نت تا نت هم‌نام بعد از خودش یک اکتاو می‌گویند که فرکانس نت دوم در این حالت دو برابر فرکانس نت اول شده است. گفتنی است دامنه‌ی صدایی پیانو، 7 اکتاو و 2 نت و دامنه‌ی صدایی ارگ کلیسا 9 اکتاو می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۲۴
صدرا مرادی

تصاویرجدید"برای دیدن تصاویردرنمای بزرگتربر روی تصاویرکلیک کیند

http://axgig.com/images/06393654652680930140.jpg

http://axgig.com/images/18425607691141737073.jpg

http://axgig.com/images/07918569247495380207.jpg

http://axgig.com/images/47554019669661604535.jpg

http://axgig.com/images/68628925436906346792.jpg

http://axgig.com/images/31572252129687734908.jpg

http://axgig.com/images/37157814795229023678.jpg

http://axgig.com/images/54223665267638167591.jpg

http://axgig.com/images/49441856450977698827.jpg

http://axgig.com/images/33551202698881035499.jpg

http://axgig.com/images/10490376868032812651.jpg

تصاویرجدیداز سیران93دربخش سیوان(میشخاص)روستای میدان

http://axgig.com/images/99475166509588843515.jpg

تصاویر از گروه رقص محلی در سیران93

http://axgig.com/images/31583517395268123257.jpg

تصاویر از هنرمندان دعوت شده درسیران93

http://axgig.com/images/66613284758195081029.jpg

هنرمند:محمد عباس زاده"درکنارنوازنده:سجادمحبی

http://axgig.com/images/98210201097746763425.jpg

لطفآ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۹:۱۳
صدرا مرادی

شرایط تبلیغات

 

تصاویر و نوشته های داخل بنر باید مناسب باشند
سایت شما حتما باید در ساماندهی ثبت شده باشد
وب سایت ما هیچ گونه مسولیتی در قبال سایت های تبلیغ شده ندارد
محتوای سایت و آگهی می بایست مطابق با قوانین رایج در جمهوری اسلامی ایران باشد

تمامی قیمت ها با تخفیف میباشد و در هیچ سایت مشابه ای با این نرخ پیدا نخواهید کرد.

 

کد نوع تبلیغات موقعیت در صفحه مدت نمایش وضعیت هزینه با تخفیف (تومان)
1 تبلیغات بنری 120×120  گوشه 1 ماه 60,000
2 تبلیغات بنری 120×120 گوشه 3 ماه 150,000
3 تبلیغات بنری 60×468 درزیرهدر 15 روز 40,000
4 تبلیغات بنری 60×468 درزیرهدر 1 ماه 70,000
5 تبلیغات بنری 60×468 درزیرهدر 3 ماه 200,000
6  پآپ آپ - نیو تب درسایت 1 ماه 150,000
7 تبلیغات بنری 120×120  گوشه*مطالب 15 روز 30,000
8 تبلیغات بنری 120×120 گوشه*مطالب 1 ماه 55,000
9 تبلیغات بنری 60×468 داخل - پایین 1 ماه 40,000
10 تبلیغات بنری 150×180 منوی سمت چپ
1 ماه 35,000
11 تبلیغات متنی ولینکی در سایت 1 ماه 30،000
 تبلیغات لینکی هم در لینکدونی سایت ویا تبلیغات متنی ماهانه 30،000 هزار تومان میباشد
توجه : پلان هایی که با علامت   نشان داده شده است آزاد است و شما می توانید سفارش دهید . . .
 
پلان هایی که با علامت نشان داده شده است تمدید شده اند . . .
مشخصات حساب و تماس با ما :
 
بانک  - صاحب حساب ملی-محراب آغال
شماره حساب 0342550177006
شماره کارت
6037991353951530
ایمیل
alamtochat@kordmail.ir
آیدی یاهو
alamtochat@yahoo.com
مدیریت سایت محراب آغال

روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 09 الی 22 می توانید با شماره(09187692401) تماس حاصل فرمایید

ساعات دیگر و روز های تعطیل  فقط از طریق ایمیل تماس بگیرید

 


لطفا قبل از هر اقدامی تماس بگیرید

قوانین تبلیغات :

توجه داشته باشید قبل از پرداخت وجه تصمیم خود را برای تبلیغات  بگیرید ؛

 در صورت انصراف به هر دلیلی یک سوم وجه برگشت داده نخواهد شد

رزرو شدن پاپ یعنی شما هزینه را کامل واریز کرده اید ؛

در غیر اینصورت تبلیغات شما رزرو نشده است

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۴۸
صدرا مرادی

وب سایت رسمی محراب آغال 

باسلام خدمت همه شما دوستان وبازدید کنندگان عزیز"خوش آمدید"

♣♥وب سایت رسمی هنرمند محمد عباس زاده♣♥

این وب سایت به طور رسمی از تاریخ:1392/11/27

شروع به فعالیت کرده وبا گذشت زمان به یه سایت بزرگ تبدیل خواهد شد

برای دیدن بقیه مطالب ومصاحبه محمد عباس زاده وآشنایی با کارهای ایشان تا پایان ازوب سایت دیدن کنید

"با ما به روز باشید در وب سایت رسمی هنرمند ایلامی محمد عباس زاده

برای مشاهده بیوگرافی"تصاویر"اهنگ ها"ویدئوها"تبلیغات"وتماس باما"ازمنوبالا سایت اقدام کنید

واز شما تقاضا داریم که با نظرات خوب خودتون مارو درجهت

پیشرفت این هنرمند و این وب سایت یاری کنید

وهرگونه انتقاد پیشنهاد داشتید با ما درمیان بزارید


توجه::توجه

آهنگی زیبااز هنرمند محمد عباس زاده(به نام ای آور پر ده واران)پیشنهاد میکنم حتما دانلود وگوش کنید موفق باشید برای دانلود کلیک کنید

آهنگ دوم جدید(به نام دیوانه خوم)برای دانلود کلیک کنید

***************************************

تصاویرجدید94برای مشاهده تصاویرکلیک کنید



راهای ارتباطی شما با مدیر وب سایت

alamtochat@kordmail.ir

mehrab.aghal@gmail.com

یا با شماره تلفن:09187692401

تماس حاصل فرمایید

وراه ارتباطی شما با هنرمند محمد عباس زاده

mohammad_kord91@yahoo.com

یابا شماره تلفن:09183429830

تماس حاصل فرمایید

با تشکر مدیر وب سایت


لطفآ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید

۳۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۳۹
صدرا مرادی

موسیقی کردی

به موسیقی و ترانه‌های مردم کردزبان گفته می‌شود.

یک پژوهشگر موسیقی کردی براین باور است که انگیزش پیدایش موسیقی کردی در راستای حفظ زبان ادبیات، فرهنگ، سرگذشتها و در مجموع تمدن و پیشینه کردها بوده‌است. موسیقی هاموید (فولکلور) کردی از سه بخش افسانه‌ها، حکایت‌ها و داستان‌ها تشکیل شده‌است.

تاریخچه

تاریخ نویسان و موسیقی‌دانان معروف جهان معتقدند که کردستان مهد تمدن موسیقی جهان به حساب می‌آید.

گزنفون تاریخ نویس یونانی در این‌باره نوشته است: در سال ۴۰۱ قبل از میلاد، بعد از حمله یونان به ایران و شکست [کورش دوم یا کورش صغیر ] از برادرش اردشیر دوم، هنگامی که لشکر یونان قصد بازگشت از کردستان را داشت، کردها در حالی که نغمه‌ها و سرودهای دسته‌جمعی می‌خواندند یونانی‌ها را مورد حمله قرار دادند.گزنفون افزوده است، که چگونه کردها در آن زمان با هنر موسیقی آشنایی داشتند و حتی از آن در جنگ‌ها هم استفاده می‌کردند.

در ویژه‌نامه موسیقیایی " فاسکه که " که در فرانسه منتشر می‌شود، آمده است که ایران قدیم و سرزمین "میسوپوتامیا" یعنی جایگاهی که کردها اکنون در آن سکونت دارند، قدیمی‌ترین مهد موسیقی جهان بوده است.

به نوشته این نشریه، تمام ملودی‌های ایرانی در اینجا منظور ایرانی بودن ملودی‌ها است، یعنی جایی که فرهنگ آریایی در آنجا حضور داشته است- نه مرز جغرافیایی و سیاسی ایران کنونی در جهان بی‌همتا و بی‌نظیر است.

قوم کرد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقوام آریایی به علت بهره بردن از فرهنگ غنی ایرانی دارای اصیل‌ترین موسیقی و ملودی‌های جاودان و بزرگ است.

برای دست‌یابی به غنای موسیقی کردی باید از زرتشت و فرقه اهل حق شروع کرد، زیرا اگر کرد خود را وارث تمدن ماد می‌داند، زرتشت نوه به حق مادهاست و پیروان اهل حق نیز، به حق کرد هستند و در کردستان زندگی می‌کنند و به زبان کردی سورانی سخن می‌گویند. بر اساس کتاب‌های قدیمی اهل حق، هنر موسیقی از زمان‌های قدیم مورد توجه مردم این آیین بوده است.

در نامه سرانجام (سرود یارسان) یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های اهل حق آمده است: "زمانی که خداوند قصد داشت روح را در کالبد آدم بدماند، روح در کالبد آدم قرار نگرفت تا اینکه بعد از ۴۰ روز خداوند به بنیامین، دستور داد که روح را در کالبد آدم بدماند و بنیامین آوازی برای روح خواند و روح در کالبد آدم جای گرفت".

موسیقی کردی در میان مردم کردستان دارای یک پیوند ناگسستنی با زندگی روزمره مردم است، بسیاری از صاحب نظران کرد معتقدند: موسیقی کردی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های ایرانی است که با گذشت قرن‌ها ویژگی‌های خود را در فولکلور عامه کرد زبان‌های ایرانی حفظ کرده است.

افسانه‌ها و ترانه‌ها

پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر قومها و ملت‌های دیگر از افسانه‌های کردی شروع شد که در این قسمت، افسانه‌ها در قالب ترانه‌های کردی گفته می‌شوند. این ترانه‌ها در فرهنگ کردی به ترانه‌های دیوانی تقسیم می‌شوند و بیشتر محتوای آنها همان افسانه‌های کردی است، که شکل حماسی دارند.

اولین طلیعه‌های هنر کردی از بار ادبی و هنر موسیقی حماسه‌های کردی بودند. مشهورترین کسی که به این نوع موسیقی پرداخته «کاویس آغا» بود که ترانه‌های وی همان حماسه‌هایی هستند که از گذشتگان بر جای مانده‌است.

موسیقی حکایت‌ها و داستان‌ها

نوع دیگری از موسیقی فولکلور کردی مربوط به حکایتها و داستان‌هایی می‌شود که ترانه‌های داستانی نیز به دو بخش قهرمانی و دلدادگی قابل تقسیم هستند. در ترانه‌های قهرمانی به دلاوریها و مبارزه طلبی‌های یک قهرمان پرداخته می‌شود. در ترانه‌های دلدادگی جنبه‌های رمانتیک و عاشقانه بین دو شخص بیان می‌شود که از این میان، ترانه «زنبیل‌فروش» که جنبه عرفانی دارد و ترانه‌های «آس و حسن» و «خج و سیامند» که سرگذشت دو دلداده را بیان می‌کند، از معروفترین آثار در این بخش هستند.

در بخش دیگر موسیقی کردی، کردهای «سورانی» برای خود نوع ویژه‌ای از موسیقی دارند که به آنها «گورانی» می‌گویند که این نوع ترانه‌ها در میان کردهای اطرف شهرستان ارومیه و کردهای ترکیه (شمال) «لاوژه» گفته می‌شود و این نوع گورانی‌ها ریتمی به نام «قه‌تار» دارند که پژوهشگران براین باورند ریشه این واژه از واژه زرتشتی «گاتا» گرفته‌شده که در اوایل، مربوط به یک سری نیایش‌ها و مراسم مذهبی بوده‌است.

دومین نوع این موسیقی «هوره» نام دارد که مختص زبان کردی کلهری بوده و در جنوب کردستان و منطقه کرمانشاه (نام کردی این منطقه کرماشان است) خوانده می‌شود در ابتدا ترانه‌های ویژه‌ای در حمد و نیایش «اهورامزدا» بود و این واژه نیز ریشه زرتشتی دارد که برای نیایش‌های مذهبی آن زمان کردها که زرتشتی بودند، سروده شده‌اند.

در مراسم یادبود اشخاص بسیار مهم، کردها از یک نوع موسیقی که به مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی شباهت دارد به صورت ترانه و با تعریف ویژگیهای آن شخص برای او عزاداری می‌کنند. این سبک از موسیقی نیز بیشتر در جنوب کردستان و در مناطق کلهر نشین (کرماشان) رواج دارد و بیشتر به نام مور یا موره خوانده می‌شود. در آیین خاکسپاری هم ترکیبی از دهل و سرنا با ریتمی مخصوص در قالب نوعی موسیقی که چمری نامیده می شوداجرا می‌گردد. در آیین‌های زادروز پیامبر، کردها یک نوع ویژه از موسیقی را اجرا می‌کنند که به آن «مولودی» می‌گویند. البته مولودی‌خوانی در بیشتر جوامع مسلمان رواج دارد. اولین مولودنامه در وصف و ستایش محمد را «ملاباتدیی» صوفی و عارف مشهور نوشت که بعدا مرسوم شد که در زمان عید مولود از سروده‌های وی در مولودی خوانی استفاده کنند. اصیل‌ترین سازهای استفاده شده در موسیقی کردی «سرنا» و «دهل» هستند و بعدا سازهایی که وارد این نوع موسیقی شده‌اند مانند «دف» و «تنبور» دارای اهمیت ویژه‌ای شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به «میژوی ئه ده بی کوردی» علاالدین سجادی و پژوهشی در فولکلور کردی مراجعه کنید. موسیقی کردی تا حدودی نمادی از شادیهاو غم و اندوه بعد ازپایان هر جنگ است.

زبان کردی، گویش های آن و جایگاه کردی رایج در ایلام

۱۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۲۸
صدرا مرادی